Tilbage i Facebook’s tidlige dage bestod meget af aktiviteten af tekst og links. Det er det stadig, men vigtigheden af at dele “rige” links er nu større end aldrig før. Det præsenterer os for nogle udfordringer, da billedstørrelserne gerne skal være så gode som mulige. De har nemlig en betydning for, hvordan det hele ender med at se ud på facebook.

At finde ud af hvilke størrelser, man skal bruge, er ikke altid let. Hver type billede på en side, en profil eller tidslinie har sin egen størrelse. Facebook udvikles hele tiden, nogle gange er det kun småændringer og andre gange, som da de introducerede deres tidslinie, er ændringerne store og tydelige. Det kan godt virke lidt som jagten på en hvid pind at skulle finde rundt i, hvad der er optimalt. Her får du vores bud på de mest brugte billedformater på Facebook:

PROFILFOTOS

Profilfotos skal have dimensionerne 180×180 pixels. Det vises dog som 160×160 pixel.

COVERFOTOS

Den anbefalede størrelse for coverfotos er 851×315 pixels.

DELING AF BILLEDE

Skal du dele et billede på Facebook er den viste max bredde 504 px. Højden kan variere. Den anbefalede originalstørrelse af billedet, du skal uploade, er 1200×628 pixels. Denne størrelse giver den bedste opløsning på  skærme i highresolution.

DELING AF LINKS MED BILLEDER

Deler du et link til en side på dit website er tingene igen anderledes. Forudsat, at der på siden, du skal dele, er angivet Open Graph billede-info (og:image) skal billedet, der angives som det, der skal vises på Facebook, have en originalstørrelse på 1200×628 pixels. Dette komprimeres ned til en bredde på 484×252 pixels. Er billedet mindre end 470×226 pixels vises billedet som en thumbnail.

Kunne du bruge denne guide – og har du noget at tilføje? Så fat tastaturet og send os en kommentar 🙂Facebook kopi

Tjekliste for sociale medier

Målret dine opslag med disse 7 hurtige skrivetips

Vi sender kun værdi – intet uønsket. Du kan altid afmelde dig med et enkelt klik. Powered by ConvertKit
Hej – godt at se dig igen 🙂 Vidste du at vi også laver kurser?