facebook hashtag hackEt opslag på Facebook holder kun i kort tid og derefter går det tabt i strømmen af information på modtagernes nyhedsfeed. Men hvad nu hvis der var en måde at lave opslag der bliver set igen og igen?

Det er der.

Jeg vil afsløre et hack for dig som du kan bruge til at lave opslag med et Facebook hashtag, som du kan genbruge.

Facebook hashtag hack

Hashtags på Facebook er en lidt undervurderet størrelse. Men de kan arbejde for dig og din forretning hvis du bruger dem rigtigt. Her vil jeg afsløre hvordan du kan lave varigt indhold på Facebook ved at bruge hashtags.

Varigt eller eviggyldigt indhold hedder evergreen content på engelsk. Det er indhold som aldrig bliver forældet og som trækker læsere til din hjemmeside langt ud i fremtiden.

På en hjemmeside med en blog giver evergreen content god mening, men hvad med Facebook? Et opslag bliver kun vist kortvarigt og forsvinder derefter i glemsel på din tidslinje. Hvordan kan det lade sig gøre at lave et opslag der bliver vist igen og igen i fremtiden?

Det kan du ved at bruge hashtags.

Når du opretter et opslag kan du markere det med et hashtag. Lad os sige at du laver en kampagne med ti opslag og markerer dem alle med samme hashtag, så kan du genkalde alle ti opslag ved at søge på dette hashtag.

Det betyder at du kan lave en kampagne som du genkalder i din markedsføring ved at bruge dette hashtag.

Sådan opretter du en kampagne

Lad os starte med et lille eksempel. Jeg har lavet en kampagne på Facebook med skrivetips. Det var en serie på ti skrivetips for bloggere. Alle opslag havde et link til en artikel på min hjemmeside.

I stedet for at genopslå hvert enkelt opslag, kunne jeg nu genkalde de gamle opslag med et hashtag. Jeg havde tagget alle ti opslag med #skrivetips. Prøv at klikke – linket virker .. (åbner i nyt vindue).

Du laver opslagene som ethvert andet opslag på Facebook. Men jeg vil foreslå lidt mere planlægning så du får mest muligt ud af din indsats.

Lav en plan

Start med at finde ud af hvor mange opslag din kampagne skal bestå af og hvad dit mål er. Det kan være du vil trække flere besøg til din hjemmeside. Måske vil du uddanne dine følgere i noget.

Tip: Lad være med at sælge. Hjælp dine følgere i stedet for. Giv noget værdi. Der er ikke ret mange mennesker der vil klikke på et hashtag for at få ti reklamer 😉

Find et tema

Dine opslag må ikke være tilfældige. Brug lidt tid på at finde et godt tema. Det vil også gøre det nemmere for dig at finde et godt hashtag.

Lav en editorial

En editorial er en udgivelseskalender. Det er en liste over alle dine udgivelser og hvilken dato de skal udkomme. Start med at lave en arbejdsoverskrift for hvert opslag.

Du skal ikke udgive alle indlæg på een gang. Planlæg dem i Facebooks udgivelsesværktøj eller brug en app som Buffer eller CoSchedule.

Det kan virker irriterende på dine følgere hvis alle indlæg kommer på een gang.

Skriv dine opslag

Nu skal du skrive dine opslag. Sørg for at dit budskab er klart og at hvert opslag har en tydelig call to action. Læseren må ikke være i tvivl.

Brug billeder i alle dine opslag, så bliver de delt mere.

Find et Facebook hashtag

Dit hashtag skal helst være unikt, men samtidig give mening for læseren. Hvis du vælger et hashtag der har været brugt af andre, så vil deres opslag dukke op mellem dine.

Du kan eventuelt lave en søgning på dit hashtag før du tager det i brug. Hvis der ikke kommer andre opslag frem, så har det ikke været brugt før.

Når du har fundet et godt hashtag, så skal du sætte det på dine opslag inden du udgiver dem.

Genkald din kampagne

Hele din kampagne kan du genkalde i din øvrige markedsføring. Her er et par idéer til hvor du kan opfordre dine læsere til at klikke på dit hashtag:

  • E-mail
  • Facebookannonce
  • Blogindlæg
  • Freebie
  • Andre sociale medier

Sådan aktiverer du dit hashtag

På Facebook behøver du ikke gøre andet end at skrive dit hashtag. Fx #skrivetips. Men når du bruger det andre steder end på Facebook, så skal du lave dit hashtag til et link.

Hvert sociale medium bruger sine egne hashtags, så når du vil have læseren til at se din kampagne er du nødt til at lave dit hashtag til et link der trækker læseren over på Facebook.

Sådan gør du:

  1. Log ind på Facebook
  2. Skriv dit hashtag i søgefeltet
  3. Rul ned i bunden og klik på “se flere opslag fra venner“.
  4. Markér og kopiér url
  5. Brug url til at lave dine links

Ting du skal være opmærksom på

  • Du har ikke kontrol over hvad der sker på Facebook på samme måde som du har med din blog. Fra dag til dag kan Facebook lukke for hashtags og så forsvinder dit indhold.
  • Hashtags har nogle gange en begrænset levetid. Det er Facebook der bestemmer hvor længe et hashtag virker.
  • Alle opslag der indeholder dit hashtag vil blive vist. Dvs. din kampagne og de opslag hvor du genkalder hashtagget.
  • Andre personer kan også bruge dit hashtag. Gør de det, så vil deres opslag også blive vist.

Tjekliste for sociale medier

Målret dine opslag med disse 7 hurtige skrivetips

Vi sender kun værdi – intet uønsket. Du kan altid afmelde dig med et enkelt klik. Powered by ConvertKit
Hej – godt at se dig igen 🙂 Vidste du at vi også laver kurser?