generation zGeneration Z er teenagere nu (2017) . Nogle er allerede begyndt at indtage arbejdsmarkedet. De blev født mellem 1995 og 2012 – sådan cirka.

Selvom generation Z er en helt frisk generation, så udgør de allerede 25 % af den købekraft, Generation Y står for. Virksomheder har i mange år haft stort fokus på generation Y’s købekraft, men det ser ud til at generation Z vil overgå den.

Det vil være en god idé at være forberedt.

Ifølge Danmarks Statistik er der 1.249.592 Generation Z’er. Det svarer til 21,7 procent af Danmarks befolkning.

Hvis du vil servicere Generation Z, så er du nødt til at finde ud af, hvordan du bedst kommer i forbindelse med dem. Du skal finde en måde at få deres opmærksomhed for at opbygge tillid og troværdighed. Og det er nu, du skal i gang. Z’erne rykker – stærkt.

For at byde en ny generation af forbrugere velkommen, må du vide hvad der tænder dem. Hvad får dem til at købe?

Vi har lavet lidt research og fundet fire taktikker, du kan bruge for at få Z’ernes opmærksomhed og tillid.

Advarsel: Du må være indstillet på at Generation Z har helt andre værdier, end du har. Især hvis du selv hører til generation X. Det er der nemlig ret stor sandsynlighed for, at du gør. X’erne tegner sig for de fleste selvstændige.

Taktik 1: Hjælp dem med at opbygge et brand

De fleste af Generation Y kom på arbejdsmarkedet i en tid med økonomisk krise. De skulle finde det første job i perioden 2000 – 2015. En periode ,der har været påvirket af Pinsepakke, IT-krise og Finanskrise.

Det var svært at finde arbejde. Det var mange der ikke fik muligheden for at følge deres drøm. De måtte nøjes med det de kunne få. Mange uddannelser blev for gamle og arbejdsløsheden steg.

Vil gøre en forskel

Generation Z er bedre stillet. Det er den første generation der er vokset op med Internettet. Deres syn på verden er væsentligt anderledes. De værste kriser er overstået og arbejdsmarkedet byder på flere muligheder.

Det betyder at Generation Z ikke vil nøjes med et tilfældigt job. De vil have et job der giver mening. Et job der underbygger deres personlige brand. Et job hvor de kan gøre en forskel.

Generation Z laver frivilligt arbejde, starter online forretning og samarbejder med virksomheder som ambassadører. De er konstant på udkig efter måder at opbygge deres eget personlige brand.

Der er her du kommer ind i billedet.

Giv Generation Z mulighed for at blive en del af dit brand, mens de opbygger deres eget. Lad dem blive ambassadør på de sociale medier, blogs og grupper online og du giver Genereation Z følelsen af at være en del af din virksomhed.

Det skaber tillid og høj kundeloyalitet fremover. Samtidig hjælper du dem med at fremme deres egen indflydelse online.

Taktik 2: Kom ud af busken og dyrk relationen

Tag et kig på en Generation Z’s Instagramprofil og du vil helt sikkert finde en del selfies. Men ikke selfies der fremhæver dem selv alene. Generation Z tager relationer som en selvfølgelighed. De skaber deres identitet gennem deres relationer. Derfor vil de ofte være sammen med andre på deres selfies. Sammen med relationer der kan understøtte deres eget personlige brand.

Dét at de tager selfies viser at Generation Z ikke er bange for at udstille sig selv og vise deres personlighed frem. De vil gerne have opmærksomhed.

For Generation Z er relationer vigtige. Relationer med mennesker. Derfor vil de helst samarbejde med virksomheder der har et ansigt. De vil samarbejde med rigtige mennesker – ikke produkter. Så drop iscenesættelse og kom ud af busken med oprigtige historier der viser menneskerne bag produkterne.

Bonustip: Vælg en personlighed fra fx YouTube eller i blogging. De er personer med stor indflydelse. De er ikke berømtheder i traditionel forstand, men Generation Z lytter til dem. De værdsætter deres meninger og deres ægthed.

Taktik 3: Læg fokus på kvalitet

Hvor Generation Y fortrækker at købe oplevelser, vil Generation Z hellere købe et fedt produkt. Men der er en hage. De køber ikke hvilket som helst produkt.

Generation Z er født i en verden hvor information er let tilgængeligt. Deres digitale evner er medfødte og de laver grundig research før de klikker på køb-knappen. De er kræsne.

Hvis dit produkt ikke lever op til deres krav om kvalitet, så køber de ikke. Alverdens marketingkampagner vil ikke gøre nogen forskel. De bider ikke på. Du er nødt til at levere oprigtig og god kvalitet.

Husk at Generation Z er vokset op med rå mængder af information og de er eksperter i at filtrere relevant viden. Dine kampagner og reklamer bliver opfattet som støj og Generation Z sorterer dem fra. Lynhurtigt.

Taktik 4: Vis din indflydelse

Generation Z’s behov for at gøre en forskel i verden kræver indflydelse. Ikke kun personligt. De vil se andre have indflydelse. De respekterer mennesker der har evnen til at gøre en forskel.

De er ikke ideologiske. De har et mere realistisk syn på verden. De ser på hvordan verden er og hvordan de samarbejde om at finde bedre løsninger.

Din evne til at samarbejde og være realistisk er afgørende. Det er ikke nok at du fortæller om de sager du brænder for og tror på. Du skal vise dine handlinger. Du er nødt til at gøre noget aktivt.

Generation Z falder ikke for snak og tomme ord. De vil se handling.

Du er nødt til at tage dine handlinger med i din strategi for virksomheden. Lad Generation Z hjælpe dig og sørg for rigeligt med opdateringer i form af videoer og historier der vækker følelser. Vis dine handlinger og hvordan de gør en forskel i verden.

Du må ikke undervurdere Generation Z. Nok er de unge og har en del erfaring til gode, men de er velinformerede, ambitiøse og er det næste store marked.

Generation Z – en oversigt

Værdier

  • Kommunikation
  • Vil gøre en forskel
  • Ressourcebevidst

Arbejde

  • Relationer
  • Samarbejde
  • Uddannelse

Tjekliste for sociale medier

Målret dine opslag med disse 7 hurtige skrivetips

Vi sender kun værdi – intet uønsket. Du kan altid afmelde dig med et enkelt klik. Powered by ConvertKit
Hej – godt at se dig igen 🙂 Vidste du at vi også laver kurser?