Her er vores hemmelige trick til en enkel måde at fortælle din historie på Facebook. Det er så nemt at det burde være forbudt. – Men det er det ikke: Vi bruger milepæle.
Milepæle? Jamen, er de ikke væk fra Facebook?
Nix. De er der stadig. Du skal bare vide hvor du skal finde dem. Facebook bliver hele tiden opdateret med nye funktioner og layouts. Nogle gange kan det være svært at følge med udviklingen.
Selvom milepæle er mere eller mindre skjulte, så er de der stadig. Og de bliver brugt af Facebook til at samle din virksomheds højdepunkter.
Milepæle er en enestående måde at fortælle din virksomheds historie i små brudstykker. De er evergreen content på Facebook.
Dine milepæle er en del af din profil
Milepælene bliver vist på din tidslinje. Det er sjældent at en besøgende læser hele din tidslinje, men til gengæld læser de meget ofte virksomhedens profil. De klikker på “Om”.
Her står dine milepæle som et link til din tidslinje. År for år.
Dét du skal gøre er at indtaste højdepunkter for din virksomhed. De skal have en god overskrift, for det er den der bliver fremhævet i din profil.
I milepælen skriver du en kort opdatering på 2-3 linjer. Sæt et godt billede på. Et billede der er interessant og værd at dele. Hint: lad være med at sætte billeder af dig selv og dit produkt på – please.
Sådan indtaster du en milepæl
I skrivende stund (februar 2017) er det lidt svært at finde ud af hvor du skal indtaste dine milepæle på Facebook. Du finder funktionen her:
- Gå ind på din virksomhedsside.
- Vælg “Værktøjer til offentliggørelse” (i menu øverst på siden)
- Opret et nyt opslag
- Vælg “Produkt/tilbud”
- Klik på “Tilføj en milepæl”
Tips når du skriver en milepæl
Milepælene har flere funktioner. Men den vigtigste er at skabe tillid mellem læser og virksomhed. Skabe troværdighed.
I din virksomheds milepæle kan du vise virksomhedens værdier og kultur. Du kan give dit brand personlighed. Milepæle er en enestående mulighed for at få læseren tættere på. De er en byggesten i din relation til kommende kunder.
Det er fristende at skrive om sig selv og sine produkter i milepælene. Men prøv at modstå. De handler ikke om dig, men om læserne. Dét du synes er spændende er ikke det samme som kunden mener er interessant.
Spørg dig selv: Hvad har min målgruppe lyst til at læse?
Forestil dig at du køber en gave til din partner. Ville du købe noget du selv ønsker dig? – Eller ville du købe noget din partner ønsker sig?
Det er det samme når du skriver til din målgruppe. Giv dem noget de ønsker at læse.
Den bedste måde du kan give dine milepæle personlighed er ved at bruge din egen stemme. Skriv direkte til læseren. Skriv som du taler.
- Tænk på din målgruppe. Hvem ville læse dine milepæle? Det kunne være besøgende der ser din side for første gang eller nogen der vil lære dig og din virksomhed bedre at kende.
- Fortæl en god historie. Din historie skal være spændende og interessant for læseren. Lad være med at lovprise dig selv og din virksomhed. Giv historien personlighed, men relatér den til dine læsere.
- Vis mere. Du har kun begrænset plads på Facebook. Sæt evt. et link ind til en video på YouTube eller en god artikel på din hjemmeside. På den måde kan du vise dit brand fra flere vinkler.
- Redigér dine billeder. Gør lidt ekstra ud af dine billeder på dine milepæle. Tag gode billeder og redigér dem så de ser helt fantastiske ud.
Idéer til milepæle du kan skrive
Her er nogle eksempler fra danske virksomheder med milepæle på Facebook, som du kan bruge til inspiration:
Scandinavian Airlines System (SAS) har brugt milepæle til at fortælle om store begivenheder i selskabets historie. De har milepæle helt tilbage fra 1946.
Coop Danmark går helt tilbage til 1896 med sine milepæle. Den er interessant fordi Coop er en andelsbevægelse der er stærkt forankret i befolkningens bevidsthed. Den viser mere end en virksomheds historie. Den viser en andelsvirksomheds udvikling.
Novo Nordisk bruger sine milepæle til at vise de produkter virksomheden har udviklet siden 1923. De skriver lidt om kendte personligheder i virksomhedens historien.
Mærsk fremhæver sine bedrifter siden firmaets start i 1904. Særligt er virksomhedens verdensrekorder interessante for læseren. Mærsk er god til at vise virksomhedens kultur og værdier i sine milepæle.
Vigtigt: Fortæl en historie der er vinklet til din målgruppe.
Leave A Comment