relevant indhold på facebookÅh nej, endnu en kedelig selvfed opdatering på Facebook. Gaab. Du orker ikke at klikke på den. Du har ikke engang lyst til at læse resten. Den ligner de andre spamagtige opdateringer, og du ved allerede, hvad der står i den.

Hvorfor skulle du læse sådan en opdatering? Hvorfor skulle du gide? Hvad er det der gør, at du får lyst til at læse en opdatering og rent faktisk reagere på den?

Relevans.

Det skal saftsuseme være relevant indhold for at du gider bruge så meget som fem sekunder på den.

Inden du skriver så meget som ét eneste ord på Facebook, er du nødt til at spørge dig selv: Er det relevant for modtageren?

Facebook er oversvømmet af selvcentrerede ligegyldigheder. Folk er ligeglade – for det meste.

Det er naturligt at tænke lidt over hvad der egentlig er relevant? Det er ikke det samme der har relevans for læseren, som for dig.

Derfor er det vigtigt at du kan sætte dig i læserens sted. Du skal kende modtageren af dit budskab.

Stop spamming og få folk til at læse dit budskab

De fleste spammere tænker: Hvis vi dukker op og afbryder dig ofte nok, så vil du høre efter – før eller siden.

I adskillige år har denne tankegang fungeret fint for sælgere og markedsføringsfolk. Hvis du købte tid på TV eller i et ugeblad og lavede nok støj, så ville du før eller siden blive set. Der er kun ét problem med den strategi:

Den virker ikke mere.

Ingen bryder sig om at blive forstyrret om noget de ikke har bedt om. Ingen orker at høre på et budskab der ikke er relevant for dem. I en travl verden er tiden vores største aktiv. Vi vil ikke spilde den på ting, der er irrelevante.

Alligevel insisterer tonsvis af bloggere, skribenter og markedsføringsfolk på at bruge denne strategi – dagligt. Bare for at få folks opmærksomhed. De snakker og råber. Hopper og springer. Alt sammen i håbet om, at nogen vil høre dem. (Men ingen vil.)

Hvis du er en af dem, så vær sød at stoppe. Nu. Du er hamrende irriterende for alle os andre.

Hold nu op med at lave støj. Begynd at sige noget der er værd at lytte til. Lav relevant indhold.

Tre ting dit budskab kræver

Dit budskab har brug for tre ting for at folk gider lytte til det:

  1. Forventning
  2. Relevans
  3. Personlig vinkel

Forestil dig at du lige har bestilt en pakke til levering i morgen. Du glæder dig til den kommer. Du kan næsten ikke vente til pakkebudet ringer på din dør i morgen. Du har givet nogen tilladelse til at levere noget til dig. Du forventer at det kommer.

Forventning er altafgørende. Hvis du forventer at noget vil komme, så interesserer det dig. Hvis ikke, så er du ligeglad – uanset hvor godt budskabet er.

Hvis dit budskab ikke føles relevant eller personligt, så vil modtageren lukke af.

Læs artiklen “3 faser i at samle en suveræn stamme” for at få uddybet de tre krav.

Du er nød til at være lidt skør

Der er så meget støj og konkurrence i verden, at du skal tilpasse dit indhold til en meget snæver niche. Ellers risikerer du at lyde for almindelig. Ingen vil have almindelig mere. Vi vil alle helst have noget der er lidt skørt. Noget anderledes.

Det fede ved Facebook er, at den er en platform der opfylder alle tre krav. Den giver mulighed for at folk kan følge dig, du kan levere et relevant budskab og i en unik personlig stil.

Når nogen følger dig på Facebook, så har de give dig tilladelse. De forventer at høre fra dig. Lad være med at misbruge den tilladelse.

Giv dine følgere noget relevant indhold. Et relevant budskab leveret af dig. Med din stemme, stil og personlighed.

Du behøver ikke at være pauseklovn eller unaturligt kreativ. Du skal bare turde være dig selv. Ingen andre kan bringe et budskab på samme måde som dig. Der er kun én af dig. Men du skal finde modet til at stå frem og være dig.

Sådan laver du relevant indhold

Modstå fristelsen til at forstyrre folk. Begynd at dele din og andres viden om dit emne.

Når du skriver en opdatering på Facebook, så tænk over, hvilken værdi, den har for modtageren. Når du deler din ekspertise, dine ressourcer og andres viden, så vil du opbygge troværdighed. Du vil blive en autoritet i dit felt.

Hvor ville du helst købe? Hos en ekspert du kender og har tillid til, eller hos en totalt ukendt person der laver en masse støj?

Husk at mennesker køber hos personer de kender, kan lide og har tillid til.

Skab den tillid med relevante budskaber og giv mulighed for at købe.

Tak fordi du læser med. Tag lige et kig på vores kurser – du vil helt sikkert finde noget der kan hjælpe dig med at skrive relevant indhold på Facebook.

Tjekliste for sociale medier

Målret dine opslag med disse 7 hurtige skrivetips

Vi sender kun værdi – intet uønsket. Du kan altid afmelde dig med et enkelt klik. Powered by ConvertKit
Hej – godt at se dig igen 🙂 Vidste du at vi også laver kurser?